zaterdag 12 december 2009

De bolster


De meeste vaste planten kunnen met succes uit zaad gekweekt worden, het is in ieder geval de goedkoopste manier om aan nieuwe planten te geraken.
Ok, je hebt er misschien wat meer werk en geduld mee maar het geeft je wel erg veel voldoening.
Bovendien leer je de planten als zaailing heel goed kennen wat je enorm kan helpen eens ze in je tuin staan en zich beginnen uitzaaien.
Aangezien wilde planten ook meestal met velen bij elkaar staan, kan je zo ook sneller een groep maken wat een natuurlijker aanzien geeft.
De bakjes die ik hier gebruik heb ik enkele jaren geleden geërfd. Toen had ik er nog geen idee wat ik ermee ging aanvangen maar ondertussen ben ik er maar wat blij mee.
De zaadjes die ik hier heb gezaaid komen van de bolster; een biologische kweker van plantenzaden uit Nederland. Hun aanbod vind je hier.

Wat groeit er hier;
Akkerklokje/ Campanula rapunculoides
Het is een sterke plant met lange bloemstengels vol blauwe klokjes.
bloeit van juni-augustus, hoogte 70 cm
Perzikbladig klokje/ Campanula persicifolia
Lichtblauwe bloemen aan lange stelen.
bloeit in juni-juli, hoogte 70 cm
Kogeldistel/ Echinops bannaticus Sterke distelachtige plant die met zijn kogelronde violet-blauwe bloemen vlinders aantrekt. bloeit van juli-september, hoogte 90 cm
Grote kaardebol/ Dipsacus fullonum Deze stevige gestekelde plant met lila bloemetjes is een echte bijen- en hommelplant? De stekelige bloemhoofden van de nauw verwante weverskaarde werden vroeger gebruikt voor het kaarden van wol. bloeit in juli-augustus, hoogte 150 cm
Wilde akelei/ Aquilegia vulgaris
kort gespoorde donkerblauwe bloemen
bloeit in juni-juli, hoogte 60 cm
Verder heb ik nog
Paarse morgenster/ Tragopogon porrifoliusDeze tweejarige plant opent alleen 's morgens zijn paarsblauwe bloemsterren.
bloeit van mei-juli, hoogte 100 cm
en Tijm/ Thymus vulgaris rechtstreeks uitgezaaid.

Valt het op dat ik een voorliefde heb voor blauw?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten