dinsdag 20 april 2010

April doet wat-ie-wil, en ik ook!

Echt wat een weertje hebben we de laatste weken niet gehad! Wij hebben dan ook al heel wat tijd buiten doorgebracht. Ja ik heb zelfs al een bruin kleurtje.

In de tuin is er heel wat gedaan, en dat was nodig ook. Het onkruid had een serieuze groeispurt gekregen. Ondertussen ziet het geheel er terug wat deftig uit. Dat wieden ging trouwens moeiteloos, met de hand om de bodem niet te veel te verstoren, en enkele grotere stukken geharkt.

Vrouwlief merkte wel op dat bij ons al die tuinwerkjes vaak XXL uitvallen. Neem nu onze rij frambozenstruiken, die is niet 2 of 3 meter breed, nee ineens (grofgeschat) zo'n 12 meter. Een kwestie van te voorzien in onze eigen vitamine C, B2 en B6 en de gezondheidsbevorderende antioxidanten.

Spijtig genoeg zag ik de laatste dagen weer heel wat mensen naar de gifspuit grijpen. Echt onbegrijpelijk, zeker nu alles zo droog stond ging het erg vlot. Snappen die mensen niet dat al die niet afbreekbare gifstoffen in de vorm van herbiciden of pesticiden in de voedselketen doorgegeven worden. Een insecticide dat tegen bladluizen wordt gebruikt, komt in veel sterkere mate voor in het lichaam van de zweefvliegen, die deze bladluizen eten. In de zwaluwen die boven de tuin vliegen en deze zweefvliegen eten, wordt de concentratie nog groter.
Als de bladluizen, zweefvliegen en zwaluwen doodgaan, komen de chemicaliƫn in de grond terecht en zo vergiftigen ze uiteindelijk gewoon zichzelf.

Ondertussen staat er heel wat in bloei in mijn tuintje zodat ik hier zelfs een bescheiden lijstje durf geven;
kruipend zenegroen/Ajuga reptans
bosanemoon/Anemone nemorosa
madeliefje/Bellis perennis
pinksterbloem/Cardamine pratensis
kievitsbloem/Fritillaria meleagris
gele dovenetel/Galeobdolon luteum
paarse dovenetel/Lamium maculatum
blauwe druifjes/Muscari botryoides
vergeet-mij-nietjes/Myosotis sylvatica
kattenkruid/Nepeta x faassenii
slanke sleutelbloem/Primula elatoir
longkruid/Pulmonaria officinalis
wildemanskruid/Pulsatilla vulgaris
paardebloem/Taraxacum
tulpen/Tulipa
kleine maagdenpalm/Vinca minor

En dan mag ik de bloesems die zorgen voor een feestelijk zicht ook niet vergeten, wat een weelde.

Wat er nu ook dringend moest gebeuren is zaaien in de moestuin. En dat hebben we dan ook gedaan, zei het dit jaar wel op een bescheidener manier.
De bloemenakker ligt ook zaaiklaar, maar ik wacht nog even op een dag dat ze regen voorspellen.

Zondag maakten we een fietstochtje, en vlinders dat we hebben gezien, echt ongelooflijk. Het was hier met 22 graden in de Kempen nu ook wel schitterend weer. De citroenvlinders, dagpauwogen, koolwitjes, klein geaderde witjes, ... vlogen duchtig in het rond. Maar wat me ten zeerste verheugde was dat ik toch wel zeker 7 oranjetipjes heb gezien en 2 icarusblauwtjes. Ik kan me bijna niet voorstellen hoe lang dat geleden was.

Momenteel maak ik me veel zorgen over de aanwezigheid van de eksters op de wei. Het is alsof ze weten dat daar 2 kippen aan het broeden zijn. Elke dag lijken ze een beetje dichter te komen.
Ik vrees dan ook dat ik nog enige ophokplicht-maatregelen zal moeten verzinnen.

Wij blijven hier in ieder geval verder genieten van het vele buiten-doen.

3 opmerkingen:

  1. Wij hebben al een tijdje geleden elektriciteitsbuizen over het hok van de broedende eend geplaatst. (zoals je bij een groentebed zou doen) Van zodra er kuikens blijken te zijn, gaat er een net over, want vorig jaar waren 12 wilde eendekuikens (wilde eend die zonder dat we het wisten aan onze vijver had gebroed) in 1 dag spoorloos verdwenen door - vermoedelijk - de eksters.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat gruwelijk dat zoveel mensen nog naar die chemicaliƫn grijpen. Ik hoop dat daar binnenkort eens een deftige voorlichting campagne voor komt, grootschalig dan, bij de "foute" doelgroep.

    Maar wat genieten dit weer en wat zalig dat je zoveel vlinders hebt gespot!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is niet mis, zoveel vlinders al.
    Bij ons is het de laatste dagen niet echt lekker. Een koude wind, jammer!

    Dat snap ik ook niet, dat er nog zoveel mensen met gif werken!Denken die niet aan hun kinderen en/of kleinkinderen?
    Bij ons zie ik de laatste dagen ook weer veel meer eksters, er broeden verschillende kleine vogels in onze tuin. Ik hoop niet dat ze daar achteraan zitten!!

    BeantwoordenVerwijderen