vrijdag 18 juni 2010

Kleur is koning

Ik wil kleur in de tuin. Het vormt en bepaalt de tuin, niet alleen voor je ogen maar ook voor het gevoel erbij en de sfeer die het uitstraalt.

Toen we terugkwamen van vakantie had ik echt het gevoel dat de tuin serieus wild was geworden; het gras moest dringend gemaaid, de hagen geschoren, onkruid verwijderd, ... . Je kent dat wel.

Maar ook door de kleuren kan je één grote kakofonie krijgen. Om dat te vermijden gebruiken tuiniers vaak de kleurencirkel.
Niet dat ik bij het aanplanten van de tuin er 100 procent rekening mee hou, maar ik hou het toch altijd wat in het achterhoofd.








De basisprincipes kennen de meeste wel; voor een harmonieuzer geheel kies je best kleuren die naast elkaar liggen op de cirkel. Enerzijds zijn dat de koele blauwe tinten en anderzijds de warme tinten oranje en rood.
De koele kleuren zijn subtiel en rustgevend en verdwijnen daarbij meer naar de achtergrond, terwijl warme kleuren dynamischer zijn en op je af lijken te komen. Kijk maar eens naar deze klaprozen!

















Het combineren van kleuren is iets persoonlijks en de meest voor de hand liggende combinaties zijn die tussen tegengestelde kleuren; groen wordt altijd intenser in combinatie met rood, net als blauw met oranje of paars met geel.

Maar doet u vooral uw eigen goesting en trek daarbij niets aan van wat anderen vinden.

Nu ben ik zelf nogal een liefhebber van blauwe en paarse tinten en ziehier dus een combinatie van het kluwenklokje/Campanula glomerata en de bermooievaarsbek/Geranium pyreaicum. Eerder bloeide hier al de gele dovenetel en het lieve-vrouwe-bed-stro.
En ook de witte ganzania staat achter de geranium al klaar. Groen en wit gaan overigens ook geweldig goed samen denk maar een een veldweggetje rond half mei met witte bloemen van fluitenkruid en meidoorn, geen border die daar aan kan tippen!






















Zowel het kluwenklokje als de bermooievaarsbek zijn erg geliefd bij bijen en hommels.


2 opmerkingen:

  1. Hoe oud is jouw tuin eigenlijk? Veel planten lijken toch al mooi te staan, dus ik gok toch op een jaar of 2-3? En je moet de kleuren kiezen zoals je ze zelf wil hé; sommigen vinden geel om van weg te lopen, anderen vinden dat dan weer rustgevend, enz.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik schreef hier al eens ergens dat we wonen in het ouderlijk huis van mijn vrouw. Delen van de tuin zijn dus al wel zo'n 25 jaar oud. Een aantal zaken die ik mooi vond heb ik gehouden maar heel wat planten heb ik 2 jaar geleden aangeplant. In de tuin ontbrak vooral kleur, klimop daarentegen was er in overvloed, ;-). Er is ook een hele nieuwe border gecrëeerd doordat we langst één kant van het huis 3 meter hebben bijgekocht. Daar stond eerst ook een taxus-haag die we hebben uitgedaan en 3 meter verder hebben we een gemengde haagbeuk-beukenhaag geplant.

    BeantwoordenVerwijderen