woensdag 2 juni 2010

Nestkast voor solitaire bijen

Een absolute aanrader is het maken van een nestkast voor solitaire bijen. Het is gewoon fantastisch om te zien hoe die beestjes dat doen. Op een wolkje stuifmeel leggen ze een eitje (het beste zie je dat op de derde foto), het geheel wordt vakkundig afgesloten en ze beginnen terug opnieuw; stuifmeel verzamelen, eitje leggen en het geheel afsluiten. Die beestjes zijn dan nog zo slim om ervoor te zorgen dat de vrouwelijke eitjes het verste in de gang liggen want die zijn uiteindelijk het belangrijkste om ervoor te zorgen dat de cyclus verder gaat. En als het gangetje vol genoeg zitten sluiten ze het vooraan nog eens extra af. Toch geweldig om te zien. Iedereen die mijn tuin bezoekt vraagt zich in eerste instantie af wat die kast daar onnozel hangt te hangen. Maar na een blik binnenin zijn ze erg verbaasd.

De aandachtige lezers zullen zich misschien nog herinneren dat die kast eerst tegen ons huis hing. Nu vond vrouwlief dat toch een te grote poespas worden; er hangen daar immers ook al vlinderhuisjes en boomstammetjes met gaten in, die laat ik een andere keer wel eens zien. Ik piekerde er een hele tijd over waar ik de kast dan wel kon hangen want hij moet toch wat zonnig hangen en uit de regen. Daarom knutselde ik er een afdakje boven en het resultaat vind ik alvast meer dan geslaagd.

Deze nestkast hangt nu dicht bij de bessenstruiken waar het bij de frambozenstruiken een drukte van jewelste is van de hommels en bijen.

Wil je zelf ook zo'n kast, ja natuurlijk wil je dat, kijk dan voor verder instructies bij Bart.





4 opmerkingen:

  1. da's al geen kastje meer, da's een appartement, super!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk idee die transparante buisjes, nu kan je makkelijk zien of je inwoning hebt. En knus hoor, zo'n pannendak, welke bij wil dat nu niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ooo, dat wil ik ook, wat een geweldig idee om zo mee te mogen kijken met de natuur. Echt geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Hilda; dan heb je mijn ander kastje nog niet gezien ;-)
    @Yolanda; ja echt super leuk om te zien
    @Mick; veel knutselplezier

    BeantwoordenVerwijderen