maandag 13 september 2010

Veggie-maand-jaar-jaren


















'T is vegie maand, ook al gemerkt? Kijk dan maar eens hier. Bij mij is het geen vegie maand maar jaren; al sinds mijn 16 jaar ben ik vegetariër. Het is begonnen met paardenvlees, toen mijn lievelingsdier, en dat eet je dan natuurlijk niet op hé. En van het één kwam het ander.
Vroeger was ik daar nogal tamelijk extreem in; wou ik iedereen laten weten dat ze verkeerd bezig zijn. Maar of die aanpak nu echt werkt, daar heb ik mijn vragen ondertussen bij. Mensen motiveren met leuke veggie receptjes blijkt vaak veel beter te werken.

Of je nu bekommerd bent om het dierenwelzijn, gezonder door het leven wil gaan, weet dat de intensieve veeteelt grote schade berokkent aan ons milieu, je de honger de wereld uit wil helpen: dieren die gekweekt worden voor de vleesproductie eten voedsel dat beter rechtstreeks naar mensen had kunnen gaan. Of gewoon eens zien hebt in een lekker vegetarisch gerechtje.

Er zijn redenen genoeg om het vlees weg te laten. Maar vleesloos eten is iets anders dan gewoon het vlees weglaten uit het menu, je moet dat echt wel vervangen.

Afgelopen zaterdag hadden wij een barbeque met vrienden. Hadden wij even geluk met het weer. Iedereen moest iets maken en aangezien er in onze moestuin een aantal rode bieten klaar waren toverden we onderstaande pasta-salade op tafel. Er is niets zo geweldig dan superverse rode bieten, da's echt wel iets anders dan enkele dagen oude exemplaren uit de winkel. Vooral als je ze rauw verwerkt proef je dat; geraspt met een appeltje wat yoghurt erbij en goed kruiden; zalig.

Maar deze zijn dus gekookt; super eenvoudig.
Je moet de bieten zelfs niet schillen voor het koken; gewoon goed afspoelen, wortel en loof verwijderen en koken in water met een scheut azijn. Reken op een uur kooktijd, minder als je hele kleintjes hebt.
Eens afgekoeld kan je de schil gemakkelijk verwijderen. Snij in blokjes en besprenkel met azijn.
Ondertussen heb je de pasta al gekookt en laten afkoelen.
Brokkel de feta kaas fijn.
Meng alles goed onder elkaar, nog wat afkruiden en klaar is kees.

Voor het vege spul voor op de bbq mocht ik gelukkig zelf zorgen, 9 kansen op de 10 krijg ik anders een vege-burger voorgeschoteld en neem het van mij aan daar maak je vegetariërs echt niet blij mee. Op de bbq droogt zo'n burger doorgaans nogal uit en het resultaat is een taai stuk vege-vlees.

Nee geef mij dan maar een gevulde champignon met kruidenkaas of een groentenspiesje met vege worstjes en ballekes ertussen. Maar mijn super favoriet bestaat uit geitenkaas en noten.
Men neme een stuk alluminiumfolie, daarop een handvol studentenmengeling van noten en rozijnen, een stukje zachte geitenkaas erop, nog wat honing en het geheel dichtplooien zodat er een mooi pakje ontstaat. En bakken maar. Leg het wel eerder aan de rand, daar waar het vuur niet te hard gaat anders heb je verbrande noten.

Smakelijk!

2 opmerkingen:

  1. Aha, een veggie. Ik heb zelf ook 10 jaar vegetarisch gegeten, maar dan alleen uit ecologische redenen: tegen de industriële veeteelt en de massale gronduitputting enz. die daaruit volgen (allé, kort gezegd dan :-)). Maar bio gekweekte beestjes eet ik nu dus wel op, en met smaak; zeker op een bbq. Uiteindelijk eten wij nu 2 à 3 keer per week vlees, en anders veggie. Een mooi evenwicht, vind ik. Maar als ik in een veggie-bui ben, dan ga ik zeker eens je noten met geitenkaas op de bbq leggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veggie of niet,jouw recept met de noten,de geitenkaas en de honing moet vreselijk lekker zijn. En nu weet ik intussen ook hoe de rode bieten uit de moestuin klaar te maken. Merci!

    BeantwoordenVerwijderen