woensdag 20 oktober 2010

Moet dat echt

















Ik ben er echt nog niet klaar voor. En dan heb ik het natuurlijk over dat nat, winderig en koud weer. Maar ik vrees dat het van de moetes zal zijn.

En druk dat ik het hier heb. Heb het idee dat ik met twintig dingen tegelijk bezig ben. Vrouwlief werd er zelfs een beetje horendol van en gaf me prompt een lijstje met wat ik nu eerst allemaal eens moet afwerken vooraleer ik aan een nieuw project begin. Er zitten prutsen bij, maar toch ook serieuze werkjes.
En daarenboven kwam dan nog dat ik al een hele week maar half was; hoesten, een snotvalling, keelpijn, spierpijn, ... . Veel heeft te maken met dochterlief die ineens weer veel te vroeg wakker is. Ik weet niet wat jullie van vijf uur vinden; maar ik vind dat te vroeg. Zeker als je daar dan nog een feestje bij hebt en veel te laat in bed ligt, dan doet 5 uur echt wel pijn.

Het grootste werk waar ik momenteel mee bezig ben is het bouwen van een houtkot. Al zit ik ondertussen al wel aan de afwerkingsfase en dan vullen uiteraard. Maar een probleem dat me grotere zorgen baart is de kachel zelf. We hadden eerst een open haard en hebben daar een inbouwhaard ingezet. Maar al snel bleek dat de schouw niet voldoende trekt. Na wat raad te hebben gevraagd hebben we de schouw laten verhogen zodat hij een beetje boven het dak steekt, maar als je het mij vraagt is hij nog niet hoog genoeg. Het geeft al wel een verbetering maar duidelijk niet voldoende. Want telkens je hem open doet lijkt het alsof je in de living een open vuur aan het stoken bent. Echt niet bevorderlijk voor die keelpijn. We hebben nu de raad gekregen om een week lang goed te stoken zodat de schouw goed opdroogt en dan is hopelijk het probleem verholpen.
Wie mij ondertussen tegen het lijf loopt weet nu hoe het komt dat ik wat uitgerookt riek.

Vorige week begonnen de boeren ook de maïs te oogsten op de omliggende velden. Zoonlief vindt dat super. Niet alleen om te zien, maar zeker ook om dan achteraf nog maïskolven te gaan zoeken. Ondertussen staan er hier al ettelijke bakjes te drogen. De kippen en Flappy, het konijn laten het zich smaken.
Zoonlief verzamelt trouwens wel meer; noten, hazelnoten en kastanjes en tussendoor dan nog wat herfstframbozen.
Zoonlief vond het trouwens de hoogste tijd dat ik eens een foto nam van zijn schattentafel met bijzondere stenen, schelpen, botjes, fossielen, eikels, noten en stokken. De stok rechtsonder heeft trouwens de vorm van een hand.

En als jullie me dan nu even willen excuseren, heb nog een lijstje af te werken.

4 opmerkingen:

  1. Of anders eens zo'n 'schouwenpoets' kopen: zo'n blok waarmee je de schouw zogezegd kuist? Opletten dat je mooi hout en geen paletten brandt, enz. maar je hebt natuurlijk ook gewoon soms slechte schouwen of slechte kachels...

    En de herfst kan zwaar vallen als je er niet klaar voor bent. Maar wacht tot dat stoofje brandt en je met een warme chocomelk in de zetel zit; je zal er wel vrede mee krijgen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veel beterschap alvast, gaat voorbij hoor, ik ben er net door mijn half-jaarlijkse snot-hoest fase en maar ineens gestopt met roken, deed teveel zeer.

    Vrouwen en lijstjes klinkt zeer herkenbaar.

    Zeg tegen zoonlief dat hij een mooie buit heeft!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waw, dat is een echte schattentafel dat.

    En ja.... dat is echt van moetes. Maar eens je je erdoorheen gekucht hebt en je er (al dan niet letterlijk) valt het heus wel mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ onder de appelboom, naar dieje warme choco kijk ik al uit
    @ Lotte veel succes met het stoppen met kuchen
    @ sabine, gisteren kreeg ik zelfs de eerste hagelbui in mijn nek

    BeantwoordenVerwijderen