donderdag 7 oktober 2010

Zonnebloemen

Vandaag stopte er een auto bij ons op de oprit. Een vrouw van rond de vijftig stapt uit en belt aan. Als ik de deur opendoe begroet ze me vriendelijk en vraagt of ze me iets mag vragen. Natuurlijk zeg ik. Zonder aarzelen vraagt ze me of ze wat van die zonnebloemen mag knippen die daar aan de straatkant staan.
Ik denk in mijn eigen allé wie vraagt dat nu en even twijfel ik of ik mijn goed hart voor zoveel dapperheid moet laten zien. Maar dan zeg ik toch van liever niet. Ik leg haar uit dat we ze daar speciaal gezaaid hebben omdat we zo van zonnebloemen houden en dat ze bovendien erg veel nectar leveren voor de hommels, bijen en zelfs vlinders en dat ze die in deze periode nog hard nodig hebben. En bovendien leveren ze binnen enkele weken, als ze uitgebloeid zijn, zaad op waar de vogels lekker van komen snoepen. Ze zegt snel dat ze me wel begrijpt en dat ze ze natuurlijk ook gewoon in de winkel kan kopen en weg is ze.
Ik blijf toch ietwat verbaasd achter. Misschien had ik haar wat zonnebloemenzaad moeten aanbieden want dat heb ik ondertussen al vlot verzameld. Ik laat het altijd eerst drogen op een draad zodat er voldoende verluchting is anders beginnen ze te schimmelen.
En zoals je op de foto ziet moet je niet te lang wachten met het verzamelen van het zaad anders zijn de vogels met alles weg.





7 opmerkingen:

  1. Idd, dat vind ik wel een beetje brutaal!Ik zou niet durven!

    Ze kan ze of in de winkel of bij een stalletje aan de straat ook gewoon kopen!

    Ziet wel mooi uit, zo een rand van die mooie zonnenbloemen!Halen de vogels het zaad er niet uit?? Ziet leuk uit he, als ze erin zitten te pikken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wees blij dat ze het nog vragen !
    bij onze buurvrouw die aan de straat kant woont gaan de wandelaar geregeld wel eens met de aardbeitjes, wortelen of een pompoen lopen !
    echt niet leuk !:-(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zaadjes durf ik wel eens uit een tuin meegritsen als ze dicht bij de straat staan, maar niet te veel natuurlijk.
    Een appel zou misschien nog net kunnen, maar wortels en pompoenen gaan toch wel heel ver.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmm, haar vraag getuigt van bloemenliefde, maar ik zou ook nee zeggen, denk ik... Je zaait ze toch om zelf van te genieten hé...

    Haal jij de zaadjes uit de zonnebloemen? Ik leg de volledige bloem op de voederplank, en dan komen de vogels ze er wel uitvissen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Thea; achteraan staan er vele uitgebloeide zonnebloemen; dat is momenteel een waar vogelparadijs
    @spookjes; das idd schandalig
    @huis met tuin; jij durft
    @onder de appelboom; de zaadjes die ik er heb uit gehaald dienen om terug te zaaien, ga binnenkort een tuinfrees huren voor mijn haag aan te planten en dan kan ik ineens wat omploegen voor zonnebloemen rond het veld

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mag ik dan zo onbeleefd zijn om wat zaadjes te schooien? Ik heb er zelf van calendula, stokroos, oostindische kers, een klein christantachtig bloemeke waarvan ik de naam niet meer weet en kosmos.
    Ik zou uiteraard gewoon zaden kunnen kopen, maar ik vind het wel even zo bijzonder om te weten dat ze gedeeld zijn... of klinkt dat bizar?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ Sabine; tuurlijkmag dat, je stuurt me misschien best een mailtje naar natuurlijk-rijk@hotmail.com dan spreken we verder af

    BeantwoordenVerwijderen