dinsdag 1 maart 2011

Prei

Terwijl ze hier en hier en hier en hier, iedereen dus eigenlijk, al volop bezig zijn met het nieuwe moestuinseizoen. Oogsten wij nog volop de vruchten van de noeste arbeid van vorig jaar. Onze prei staat nog altijd te pronken. Ongelooflijk toch hoe dat een hele winter kan buitenstaan en er dan nog altijd goed, of toch nog redelijk, uitzien, 't is niet iedereen gegeven, zelfs niet als ze binnenstaan!!! In ieder geval smaakt het geweldig en er is dan ook niets zo leuk als de tuin instappen en met een kraakverse lading terug te komen.


Naast het extra spoelwerk dat prei sowieso met zich meebrengt is er nog het snijwerk; gelukkig ben ik redelijk handig met mijnen demi chef en gaat dat dus goed vooruit.


Het geheel wordt hier trouwens gepresenteerd in een ovenschotel met witte saus, vegetarische wok strips, u eet het waarschijnlijk liever met gehakt, en puree. Zalig gewoon.


En dat ovenschoteltje is dan nog van eigen makelij ook. Ik ergerde mij vroeger bij het maken van lasagna altijd aan die veel te lage schotels, en dus bestelde ik bij mijn Mme een hoog exemplaar. Creatief als ze is maakte ze deze uit keramiek met een glazuur-laagje errond. Et voila nu kunnen wij dus met gemak ovenschotels maken voor 2 dagen.



Ondertussen zijn mijn zaden van velt ook toegekomen. Moest ik tussen het koffers inpakken nog tijd hebben dan zwier ik de labbonen binnen al in de grond. Anders zal het voor na de vakantie zijn ;-)

4 opmerkingen:

  1. mmm, die preischotel ziet er werkelijk heel lekker uit. Hoog tijd dat ik mijn (weliswaar slechts duimdikke) prei eens ga oogsten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. weg van die super mooi ovenschotel !!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier ook nog steeds prei, geen grote of dikke, kleine fijntjes maar dès te meer smaak!
    Ik moet dringend ook eens beginnen aan de moestuin want ook hier lopen we achter ... .
    Dit weeekend hopelijk mijn serre!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier ook nog steeds prei, en boerenkool, zelfs nog voor één maaltijd spruitjes (zoonlief kijkt er alweer reikhalzend naar uit), winterpostelein, aardperen en veldsla...
    De bodem van de aardappelkist is weliswaar zo langzaamaan weer te zien, en de pompoenen willen nu ook zo stilaan gegeten worden...

    BeantwoordenVerwijderen