donderdag 25 augustus 2011

Herfst (tijloos)

Foei, wat een weer bromde de beer. Ik blijf thuis, piepte de muis. De vos zei: regen... daar kan ik wel tegen! 'T is om te huilen, krasten de uilen. En dan die wind... zei 't eekhoornskind. 'T is bar en slecht, tikte de specht. Maar... de haas, die guit, ging doodgewoon uit! Hij nam een blad en legde dat over zijn oren en werd niet nat!


Het ziet er weer naaruit dat we ons mogen verwachten aan een portie super herfst; kompleet met buien, bliksem en weet ik veel wat nog allemaal! Gelukkig dat wij ons nog lekker binnen kunnen verschuilen en niet ons toevlucht moeten zoeken tot een blad zoals de haas!

De tuin is nu duidelijk over haar hoogtepunt heen, en met al dat stormweer zullen er weer een aantal plantjes platter dan plat geslagen worden. Maar er zijn er ook enkele die nu pas in volle glorie komen staan. Deze herfsttijloos bijvoorbeeld lijkt zelfs met maar een beetje zon echt te schitteren. Maar vergist u niet want hij is uiterst giftig! Ook de sedums beginnen stilaan kleur te krijgen en zelfs de blauwe knoop, een van mijn lievelingsbloemetjes moet nog in bloei komen.
Maar de herfst brengt natuurlijk ook zijn eigen charmes mee. De eerste blaadjes vallen al van de bomen, en dat niet alleen want als ge niet oppast krijgt ge boenk een noot op uwen appel of omgekeerd dat kan natuurlijk ook.


In de moestuin zaaide ik nog wat groenigheid, zijnde spinazie, veldsla, rucola en postelein. De hagen werden nog wat bijgewerkt en de zomerframbozen gesnoeid terwijl de kinderen volop smulden van de herfstexemplaren. En zodoende proberen wij toch elk streepje zon mee te pikken. Dat lijken deze bloemen ook te doen!

4 opmerkingen:

  1. Wat een leuk rijpje!! Doet me aan m'n oudtante denken :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aaah, jeugdsentiment! Ik heb dat gedichtje nog van buiten moeten leren in een vorige eeuw. Zou ik dan al net zo oud zijn als Andreas z'n oudtante?! Ik hoop het niet! Leuk om het nog eens helemaal te lezen, de tweede helft was ik grotendeels vergeten.
    Zijn die noten trouwens al eetbaar? Hier donderen er ook dagelijks een paar naar beneden, maar die zijn nog helemaal niet rijp.En wat een mooie hazelnoten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah, is het nu al tijd om de zomerbessen te snoeien? Goed om weten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Andreas; vind ik leuk ;-)
    @Bart; de noten verhuizen binnenkort naar binnen om goed te drogen, ik dacht altijd dat ze klaar waren als ze naar beneden denderen!?
    @onderdeappelboom; al die verdorde takken nog niet gezien?

    BeantwoordenVerwijderen