maandag 19 september 2011

Een besmettelijke ziekte

Eigenlijk had ik het probleem al een hele tijd geleden opgemerkt, maar laat ons zeggen dat door andere prioriteiten, ooh wat kan ik het toch goed uitleggen hé, het probleem pas twee weken geleden is aangepakt! Ik zit namelijk met een vervelende bacterie opgescheept. Ze hadden er nochtans al her en der voor gewaarschuwd dat in de zomermaanden zo'n bacteriën zich nogal vlot kunnen verspreiden. En voor ge het weet zit ge er dus zelf mee. Het probleem betreft hier namelijk een geval van besmetting door de bacterie Erwinia amylovora. En dat het een vervelende besmetting is neemt dat maar van mij aan. Overal bruine plekskes die helemaal verschrompelen en 't is daarenboven nog besmettelijk ook, er zijn plezantere dingen om mee te maken. Maar ach met de nodige maatregelen zal dat misschien wel snel over zijn dat hoop ik tenminste. Want net nu ik bezig ben om plannen te maken voor de aanleg van mijn boomgaard steekt dit dus op. Ja ja bacterievuur ook wel perenvuur genoemd op één van mijn meidoorn-struikjes in de heg, of wat hadden jullie anders gedacht.


De aangetaste takjes werden verwijderd en steken al in de stoof, kwestie van zeker te zijn dat we daar geen last meer van hebben! Of moet ik nog andere maatregelen nemen?

De heg begint na drie jaar eindelijk wat te groeien. Langst de ene kant is dat natuurlijk normaal want de eerste jaren steken ze veel energie in de vorming van hun wortelgestel. Bovendien heb ik ook elk jaar de nodige snoei uitgevoerd in de hoop dat de struikjes zich dusdanig zouden ontwikkelen dat ze het wat breed laten hangen en bijgevolg misschien het gras de baas kunnen. Maar voorlopig ziet het er naar uit dat ik nog enkele jaren zelf de bosmaaier ter hand zal moeten nemen zoals je op de foto heel duidelijk kan zien.

3 opmerkingen:

  1. ha! het werkt!

    wat ik wou vragen: ben je zeker dat het bacterievuur is? Er zijn nogal wat gelijkogende aandoeningen. Bacterievuur tast vooral de topjes aan in eerste instantie en dat ziet er op je foto enigszins anders uit. Een goeie link in dat verband is deze . En er wordt aangeraden om minstens 50cm diep weg te snijden en onmiddellijk weg te werken. Hopelijk is't iets anders, want bacterievuur is moeilijk weg te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Bart; aha dat stelt me misschien toch gerust jou informatie, ik hoop dus een klein beetje dat het iets anders is

    BeantwoordenVerwijderen