donderdag 1 september 2011

Goede raad is goud waard!

Zo'n blog is natuurlijk tof, maar voor ge het weet beginnen de mensen nog echt te geloven dat ge er iets van afweet! Nu word ik zelfs al opgebeld voor tuinadvies! Vind ik leuk natuurlijk, maar begint nu geen al te moeilijke vragen te stellen hé. Eén van de vragen ging over het verzamelen van zaad van zonnebloemen. Awel 't is vrij simpel; vanaf dat de vogels eraan zitten zijde al aan de late kant en moet ge u dus haasten wilde dat er nog iets overblijft. De afgeknipte bloemen (niet allemaal hé) moeten nu drogen; maar legde ze op de grond op een krant of zo dan hebde absoluut schimmelprijs. En dat is nu niet echt de bedoeling. Daarom laat ik ze hier altijd drogen op draad zodanig dat de lucht er goed aan kan. Pas op 't is niet dat ge dan gerust kunt zijn! Af en toe eens checken of er toch geen exemplaren met schimmel zijn want voor ge het weet kunde alles weggooien. En enkele weken later kunt ge die dan met weinig moeite eruit halen.

Een ander vraagje ging over zaailingen. Meer bepaald of het normaal is dat er nu al zaailingen zijn van planten die al eerder uitgebloeid zijn. Weest maar zeker en anders kijkte hier maar eens efkes naar!
De dagkoekoeksbloem heeft zich naar aloude traditie weer rijkelijk uitgezaaid op elk stukske bloot zand dat er in zijn omgeving nog te vinden was. En zodoende zullen we weer eens stekskes mogen uittrekken. Gelukkig zijn ze heel herkenbaar en kunnen we ze zelfs herplanten!

Het tofste is natuurlijk dat die zaailingen een plekske vinden waar ze zich het beste voelen en zo een verrassend schoon hoekske crëeren dat ge zelf niet had kunnen verzinnen. De praktijk leert echter dat dat zelden zo is. Neem nu deze stinkende gouwe. Een wree schoon plantje, vooral de combinatie van het donker groene blad met de gele bloemetjes. Het zijn de mieren die er onder andere voor zorgen dat hun zaad verspreid geraakt en in een ecologische tuin zal je dan ook weinig moeite moeten doen om dat plantje in huis euh tuin te krijgen. Maar soms heb ik zo toch het gevoel dat er hier wat te veel mieren zitten!

Nog zo'n plantje dat kwistig met zaad strooit is het vingerhoedskruid; gelukkig is het een heel schoon plantje. In tegenstelling tot zoveel wilde planten is het fors en opvallend van gedaante en een must voor iedere wilde planten-tuin. Maar is dat nu echt nodig om in de voegen van mijnen oprit te gaan groeien!

Nog iemand vragen misschien, ik kan het al raden, hoe ik dat hier allemaal een beetje proper hou? Ik zal straks mijnen onkruidbrander eens bovenhalen se, 't zal rap gedaan zijn!

3 opmerkingen:

  1. zonnebloemen ruim ik in herfst gewoon naar de composthoop, op de plek waar ze groeiden zijn meestal al voldoende zaadjes gevallen voor 't volgende voorjaar. vaak zelfs meer dan eigenlijk nodig, 'k heb er de ongewenste exemplaren dan gewoon maar uit te trekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Hilda; et voila weeral een goed raad erbij ;-) helemaal juist Hilda maar ik verzamel al zaadjes om ze elders uit te zaaien volgend jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. nu ben ik wel bijzonder nieuwsgierig naar je onkruidbrander. En herkenbaar hoor, plots tot 'bevoegde bron' gepromoot worden, terwijl je in hoofdzaak of je eigen onkunde blogt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen