donderdag 31 mei 2012

Sing hallelujah

Mijn vorig jaar ingezaaide bloemenweide is nog gene vette. Hier en daar wel een bloemeke maar dat is het dan wel. Dat gras is er precies gratis en voor niks ingekomen. En dus was ik vorige week razend enthousiast toen ik merkte dat ik hulp kreeg uit onverwachte hoek, alhoewel zo onverwacht was dat nu ook weer niet. Maar langst de andere kant toch ook weer wel. Want na 3 zaaipogingen is het me eindelijk gelukt om de kleine ratelaar te doen aanslaan. Ik had er al heel wat problemen over opgevangen onderandere al zou het zijn kiemkracht snel verliezen en dat je het zeker voor de winter moet zaaien. Deze keer pakte ik het echter heel anders aan. Zoals gewoonlijk bestelde ik het zaad bij mijn hofleverancier! Dat moet ergens in februari geweest zijn. Vervolgens stak ik het zaad een maand in de diepvries, om het dan eind maart te zaaien. Et voila het resultaat is ernaar.
En zodoende heb ik ineens een goede reden om nu nog niet te maaien, want anders zal 't natuurlijk rap gedaan zijn met diejen ratelaar. Maar omdat de grassen natuurlijk ook al welig tieren moest ik wel iets doen en dus knipte ik met een schaar al de pluizen eraf. Een beetje belachelijk natuurlijk maar ik moest toch iets doen las ik hier. Dus als u me nu even toelaat placeer ik efkes een vreugdedansje, en u mag natuurlijk gewoon meedoen!

7 opmerkingen:

  1. Ik dans mee. De eerste "bloemenweide"-bloemetjes bloeien. Ze zijn klein, maar geven hoop dat het toch niet enkel onkruid is dat er is doorgekomen.

    Olé voor de kleine ratelaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die tip voor kleine ratelaar moet ik ook onthouden...
    Een paar jaar geleden is mijn ratelaar-experiment jammerlijk mislukt, waarschijnlijk mede door een erg droog voorjaar. (Misschien dat het sombere voorjaar jou dit keer heeft meegeholpen?)

    Enne... bloeistengels afknippen belachelijk? Kweenie... van hetzelfde gehalte als het met de hand wegwieden van witbol dat ik in het verleden wel eens deed, in navolging van Pam Lewis, voor mij 'de' referentie als het op het aanleggen van bloemenweides aankomt.

    Of met andere woorden: als ik ook maar één ratelaarbloemke in mijn weide ontdekt had, zou ik allicht precies hetzelfde gedaan hebben ;-)

    In elk geval: je berichtje geeft me toch weer de goesting om nog eens opnieuw ratelaar te gaan uitzaaien - in de 'hoop' op weer een lente die vochtig genoeg is om het te doen 'werken'.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O, ik 'maai' het bloeiend gras af en toe eens met de haagschaar; werkt prima; niets belachelijks aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoera voor de kleine ratelaar! Met een schaartje om bijzondere planten heen knippen: zo doen wij liefhebbers dat ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leve de natuurlijk-rijke ratelaar! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Celestine; aha dan dansen wij eigenlijk samen!
    @Anne tanne; denk ook dat het natte voorjaar er veel mee te maken heeft, hopelijk zijn we nu goed vertrokken!
    @onderdeappelboom; volgens mij geeft dat een stoer fotoke zo met die haagschaar in de hand
    @de biodiverse tuin; nu nog orchideeën, ge moogt wat zaad verzamelen ;-)
    @Zem; duidelijk ook een liefhebster
    @An en toon; idd

    BeantwoordenVerwijderen