maandag 16 juli 2012

Houwdu klaar zomers weer op komst!

Er komt schoon weer aan, een beetje zomers weer zelfs, allé één dagske een bitteke zomers weer dan toch! En dus is het een kwestie van daar helemaal op voorbereid te zijn zodat ge daar vollen bak van kunt genieten. We kunnen dus al maar beter met de voorbereidingen beginnen want voor ge het weet is diejen dag weeral om en moeten we weer tegen de regenvlagen kunnen. Allereerst plukte een schoon boeketje uit uwen hof. Dat fleurt de boel gelijk op ziet gé. Als ge dan ook nog reukerwten in uwen hof hebt staan dan kunde die best nu al in huis zetten want anders zitte daar met uw neus aan te hangen terwijl buiten het zonneke schijnt.

Ten tweede moet er natuurlijk gegeten worden. Laten we iets zomers kiezen, een slaatje bijvoorbeeld uit den hof of dan toch grotendeels. Misschien deze frisse salade van advocado, quinoa en tuinbonen uit eigen hof (en de radijsjes ook en de rucolla vaneigest ook), dat compenseert gelukkig de voedselkilometers van de andere ingrediënten.

Voor 6 personen heb je nodig;
200 gr Quinoa
500 gr gedopte tuinbonen
2 middelgrote citroenen 2 kleine rijpe advocado's
2 tenen knoflook, fijngehakt (o ja die komen ook recht uit de tuin)
200 gr radijzen, overlangs doormidden gesneden
1 eetl. gemalen komijnzaad
3/4 dl olijfolie
1/4 theel. gedroogde chilivlokken
zout en zwarte peper

De Quinoa koken en afgieten.
Doe de tuinbonen in een pan met zachtjes kokend water, breng het weer aan de kook en giet de bonen direct af in een vergiet. Spoel ze af onder de koude kraan en laat ze uitlekken. Druk met de vingers de tuinbonen zachtjes uit de vliezen en gooi deze weg.
Pers de citroenen uit.
Schil de advocado's, snijd ze doormidden en verwijder de pit. Snijd de helften in dunne plakken en wentel ze door het citroensap.
Doe de droge quinoa in de schaal. Voeg de tuinbonen, knoflook, radijs, de komijn, olijfolie en chilivlokken toe en kruid.
Schep alles heel luchtig door elkaar en zorg ervoor dat de plakjes advocado heel blijven. Eventueel nog wat bijkruiden met peper en zout.  Smakelijk!

En een lekker dessertje als toetje, zoiet simpel. Wat zoete zwarte bessen plukken en daar wat yoghurt bij, meer moet dat niet zijn.

En verder doede natuurlijk waar ge goesting in hebt, zolang ge er maar geniet van het!

10 opmerkingen:

  1. Van één zo'n dag moeten we optimaal genieten, jawel. Ik ga je adviezen opvolgen en van het recept krijg ik al een zomers gevoel!
    Maar ik moet het eerst zien, die zomerse dag, alvorens ik het geloof..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. * Kijkt even naar buiten *
    * Schudt vol ongeloof het hoofd *

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier schijnt de zon weeral. Ze schijnt zo hard dat de sprinklerinstallatie opnieuw afgegaan is...

    hmmmm... zwarte bessen met yoghurt, moet ik eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nu vraag ik mij af ... dat recept ... bij die 6 personen, zitten daar ook uw kinderen bij? Want ik zie die van mij al huiveren als ik ze dat zou voorschotelen. Indien zo, dan ben ik toch wel een beetje jaloers hoor. Ik wou dat die van mij niet zo moeilijk deden aan tafel ;-) Ik krijg alvast ook zin het receptje eens te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is gesproken zoals nen echte optimist, levensgenieter en slanke bourgondiër !!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Biodiverse: Van sla leer je fluiten! Zo zijn onze kinderen rauwkostliefhebbers geworden! (wellicht voor één van de volgende edities van 'great lies to tell your children' :-)
    (in alle eerlijkheid: ik zou er een lepel mayonaise bijdoen voor mezelf; zelfs voor een parttime-vegetariër als ik ziet het er iets te gezond uit :-))
    Natuurlijk-rijk, geniet ervan, maar ik denk dat dat in je genen zit, dat genieten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Euh, ik wacht nog op het zomerse weer. Maar ik blijf er in geloven: de zomer komt nog hoor :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Inderdaad die zomerse dag, dat was het nog niet helemaal! Maar we blijven hoopvol.
    @de biodiverse euh dat is idd zonder kinderen, maar wij zijn grote eters ;-) maar de kinderen vinden meestal wel alles goed wat uit den hof komt, geeft ze geen radijzen of sla uit de winkel maar als ze die zelf hebben mogen uitdoen dan smikkelen ze hoor. Ze kunnen hier zelfs de bieslook niet passeren zonder er wat van te eten ;-)
    @onder de appelboom; lap diejen vegetarische kost wordt hier weer afgedaan als konijneneten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie avondsfeerfoto's van jullie tuin, heel mooie bloemenboeketjes en al een mooie oogst! Het was veel bijlezen voor mij! Jullie hebben de bosbessen al uit eigen tuin? De moestuin, oogst en bloggen...daar sta ik nog niet met bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dankjewel Ilse. De bessen zijn natuurlijk uit eigen tuin, de bosbessen zijn nog aan het rijpen, dit zijn zwarte bessen.

    BeantwoordenVerwijderen